Dag 22

De 4e en tevens laatste week starten we in Oxford. Het is een stad met zeer veel mooie gebouwen, en vele zijn bekend uit de vele films die hier opgenomen zijn. Vandaar dat ik met betrekking tot deze stad me beperk met deze foto's.

Daarna rijden we naar Towbridge voor de ovenachting.

Dag 23

Bradford on Avon heeft enkele fraaie bouwwerken waardoor het de moeite is om er even heen te rijden. Het is maar 4 km verwijderd van onze overnachtingsplaats.

Caen Hill Locks

We rijden naar Devizes voor een wel heel merkwaardig verschijnsel, Water dat bergop loopt. Ja dat zou je denken maar toch kunnen de boten hier bergop varen. Hoe dan? Met behulp van 26 sluisjes die heel kort achter elkaar gemaakt zijn in het kanaal. Dat kanaal heeft nog veel meer sluisjes maar hier is het een heuvel die overwonnen moet worden. De schippers en hun  bemanning of de aanwezige vrijwilligers zijn minimaal 3 maar soms ook een hele dag bezig om naar boven of tot beneden te raken. Alle sluisjes moeten handmatig geopend en gesloten worden en levert een leuk schouwspel op, zeker in drukke tijden. Je kunt het kanaal via een voetpad volgen hetgeen een leuke wandeling oplevert.

Caen hill locks, 26 sluisjes die de boten op of af moeten brengen

Na het aanschouwen van dit bijzondere fenomeen rijden we naar Stonehenge, maar het begint plots te gieten dus slaan we het over en rijden verder naar Salisbury. Tegen de tijd dat we daar aankomen is het weer droog en wandelen we door de mooie stad.

Onderweg zijn we weer heel wat mooie huisjes tegen gekomen waar we een stop voor maken. Wat is het toch allemaal sfeervol en charmant.

Hier gaan we ook overnachten.

Dag 24

Unieke bezienswaardigheden belooft deze dag, en dat wordt het ook. De dag begint met een rit naar St. Mary Bourne, een dorpje dat uit iets meer dan 1 straatje bestaat maar wel aardig wat mooie cottages in petto heeft.

Het is oktober als we hier zijn en hier is net als de rest van Engeland dat we bezocht hebben Halloween en Kerstmis al goed vertegenwoordigd. Op de meest mooie locaties kan er gehuiverd worden (kastelen of Manor) en ook de kerstdiners vinden in zeer mooie locaties plaats. Ooit zullen we rond november of met de kerstdagen in een van deze geweldig dorpjes verblijven om het mee te maken.

De volgende stop is in Odiham, een lang gerekte straat met leuke huizen en niet verder ligt de ruïne van Odiham Castle dat te voet bereikbaar is binnen 5 minuten over een pad langs het kraakheldere water van een rivier of kanaal.

Vervolgens rijden we 40 km noordwaarts naar Egham waar we gaan kijken naar Royal Holloway, de universiteit vaan Londen. Wat een gebouw en dat voor een school.

Verder naar Wolkingham waar het oude stadhuis midden in het centrum op de kiek gaat en dan verder naar Bearwood voor het gelijknamige college dat eveneens een schitterend bouwwerk is. Voor de overnachting rijden we naar Slough.

Dag 25

Gisteren en ook vandaag bezoeken we bestemmingen die als filmset gebruikt zijn geweest voor Harry Potter of Engelse detectives zoals Midsomer Murder of Morse.

Waren het gisteren de scholen, vandaag staat Long Crendon op het menu.

Daarna rijden we naar Hitchin om ff doorheen te lopen. Maar dat pakt anders uit. Het blijkt een mooie stad met dito huizen en winkels te zijn. Bij elkaar zijn we 3 uur in deze stad. Cambridge had het volgende moeten zijn maar dat gaat het niet meer worden want het is al laat. Wel rijden we nog naar deze universiteitsstad voor de overnachting.

Dag 26

Dit belooft de mooiste dag van deze vakantie te worden want we rijden naar Lavenham. Daar parkeren we de auto voor ..... het "geboortehuis"  van Harry Potter, uiteraard in de straat waar hij speelde.

Geboorte huis Harry Potter staat in Lavenhem
Dit is de straat waar Harry Potter opgegroeid is in Lavenhem

Behalve Harry's huis en straat zijn in deze plaats nog een grote hoeveelheid mooie vakwerkhuizen. En ze zijn allemaal even schattig, in allerlei kleuren en vormen. Heb nog nooit zo een grote verzameling bij elkaar gezien. Zelfs niet in het Etnografisch museum. De meeste stammen uit de 13e en 14e eeuw toen voornamelijk Vlaamse wolbewerkers hier hun stek hadden

Ondanks dat we veel tijd nodig hebben in Lavenham rijden we naar nog een aantal andere bestemmingen. Eerst naar Long Melford, hier bekijken we het dorp ff maar dan gaan we naar Melford Hall, gratis toegang in het huis waar Beatrice Potter vaak geweest is en haar ideeën voor de kinderboeken opgedaan heeft. In elk vertrek staat een vrijwilliger die uitlegt waar de spullen die er staan of hangen vandaan komen.

Niet ver hier vandaan is nog een mooie manor die van Kentwell

Kentwell Hall

Next stop: Kelsey.

1 straatje met hele mooie woningen, zelfs rijtjeshuizen in vakwerk. Er loopt een riviertje over de weg.

Het was wederom een schitterende dag die we beëindigen in Colchester voor de overnachting.

Kelsey, een straat vol met mooie vakwerkhuizen
Kelsey is een straat maar dan wel heel mooi
Kelsy, vakwerk rijtjeshuis

Dag 27

De laatste dag alweer, helaas. En deze laatste dag regent het de hele dag, niet veel maar toch. Maar we mogen niet klagen omdat we ontzettende geboft hebben met het weer. Wel vaker wat regen gehad maar dan zaten we net in de auto of in het hotel dus geen last van gehad.

We gaan eerst naar Rochester waar het net even droog is als we door het oude centrum, nabij het kasteel, wandelen.

Daarna rijden we naar Canterbury, eveneens een oud centrum. Hier enkele zeer oude gebouwen, een vervallen kasteel en een kathedraal.

Voor de overnachting rijden we naar Margate waar we in de kleinste pub, 6 m2, de laatste pint drinken.

Dag 28

Voordat we naar Dover rijden hebben we nog ff tijd voor een kort bezoek aan BOTTANY BAY.

En dan zit het erop, met de ferry back home en in ons geheugen een schitterende vakantie in Engeland.

Lees meer informatie over het mooie Cotswold